ত্রিফলা

0
425

Triphala has been used in traditional Ayurveda medicine since ancient times as a multi-purpose treatment for symptoms ranging from stomach sicknesses to dental cavities.

‘’Triphala” literally meaning “three fruits”.  The Three fruits are Amalaki (Indian gooseberry), Bibhitaki, and Haritaki.

Health benefits:

  • Triphala contains a number of antioxidants that perform protective functions in the body. Few Studies have shown that improving with antioxidants may have some benefits in human body including protecting against heart disease, improving athletic performance and reducing inflammation,
  • Few studies have shown that triphala is able to reduce blood glucose levels which actually help in diabetes management. Some examination suggests that triphala helps to lower the blood sugar and cholesterol levels in people with type 2 diabetes.
  • Thriphala helps in weight loss process. In conditions of excess weight, triphala can be used as part of a weight loss program that includes a healthy diet and exercise.
  • Triphala may help dental health in several ways. Triphala has antimicrobial and anti-inflammatory properties that can help prevent plaque formation, a common cause of cavities and gingivitis (gum inflammation).
  • The anti-inflammatory ability of triphala can help treat symptoms of arthritis.

ত্রিফলা

প্রাচীন কাল থেকেই ত্রিফলা পেটের অসুস্থতা থেকে শুরু করে দাঁতের গহ্বর পর্যন্ত বহুমুখী চিকিৎসা ব্যবস্থা হিসাবে  ব্যবহার করা হয়।

‘‘ত্রিফলা’’ এর আক্ষরিক অর্থ “তিনটি ফল”তিনটি ফল হল আমালাকি (ভারতীয় গুজবেরি), বিবিটকী এবং হরিতকী।

স্বাস্থ্য উপকারিতা:

  • ত্রিফলায় প্রচুর অ্যান্টিঅক্সিডেন্ট রয়েছে যা শরীরে প্রতিরক্ষামূলক কার্য সম্পাদনকারী কিছু গবেষনায় থেকে দেখা গেছে যে অ্যান্টিঅক্সিডেন্টগুলির সাথে উন্নতি করার ফলে হৃদরোগ থেকে রক্ষা পাওয়া যায়, অ্যাথলেটিকের কর্মক্ষমতা উন্নত করা এবং প্রদাহ হ্রাস সহ মানবদেহের উপকার বিদ্যমান।
  • কিছু গবেষনায় থেকে দেখা গেছে যে ত্রিফালা রক্তের গ্লুকোজের মাত্রা হ্রাস করতে সক্ষম যা ডায়াবেটিস নিয়ন্ত্রণ করতে সাহায্য করে।কিছু পরীক্ষা ফল যে ত্রিফালা টাইপ ২ ডায়াবেটিস যুক্ত ব্যক্তিদের রক্তে শর্করার এবং কোলেস্টেরলের মাত্রাকে হ্রাস করতে সাহায্য করে।
  • ত্রিফলা ওজন কমাতে সাহায্য করে।অতিরিক্ত ওজন কমাতে চাইলে  ত্রিফালা প্রতিদিন খাবারের ডায়েট এ অন্তর্ভুক্ত করা যেতে পারে।
  • ত্রিফলায় থাকা গুনাবলি দাঁতের স্বাস্থ্যের বিভিন্ন উপকার করে।ত্রিফালায় অ্যান্টিমাইক্রোবিয়াল এবং অ্যান্টি-ইনফ্ল্যামেটরি বৈশিষ্ট্য রয়েছে যা ফলক তৈরি রোধ করতে সাহায্য করে, গহ্বর এবং জিঞ্জিভাইটিসের (মাড়ির প্রদাহ) এর একটি সাধারণ কারন।
  • বাত রোগের প্রদাহ কমাতে ত্রিফালার ভুমিকা অনেক।ত্রিফালা শরীরের রোগ প্রতিরোধ ক্ষমতা বাড়ায়।

 

Facebook Comments